Alle informatie voor jou als vrijwilliger

Praktische info over jouw groepje en school

Op onze site register.wegostem.be kan je, als je je aanmeldt, alle informatie zien over de school waar je naartoe zal gaan, en over jouw mede-vrijwilligers.

Voel je vrij op voorhand al via mail of telefoon iets met je mede-vrijwilligers af te spreken.

Lees zeker de info over de school goed door. De meeste scholen geven mooi aan waar je je kan parkeren en waar op school je net moet zijn.

Jezelf voorbereiden

Je kan jezelf voorbereiden aan de hand van de slides die gebruikt werden op de training. Je kan je ook aan de hand van een filmpje over de robot én een filmpje over de programmatie trainen.

Wil je nog meer spelen? Er staat een simulator voor de dwenguino (zonder robotje ;)) online!

Verloop op school

Aankomen op school

Kom goed op tijd! Je vindt het uur dat de sessies plaatsvinden op register.wegostem.be. Je komt best minstens een half uur tot een uur voor aanvang van de eerste sessie. Zo kan je nog wat afspreken met de andere vrijwilligers en het nodige klaarzetten. Sommige scholen zijn groot, het kan soms even duren voor je bij het juiste lokaal bent. Kom dus, voor je eigen gemoedsrust, ruim op tijd.

Je zal per vrijwilliger een zakje vinden met een drankje en versnapering voor tussendoor (geen lunch – dat voorzie je dus zelf).

Het materiaal is al van de dag tevoren geleverd op school. Het materiaal wordt niet uitgepakt. Tenzij de school dat klaar zet, zal jij dus nog de laptops en adaptors moeten klaar zetten. Het overige materiaal deel je best pas tijdens de sessie uit, dit zorgt anders toch maar voor afleiding.

De eerste sessie

Geef samen de eerste sessie:

Stel jullie voor, doe een intro aan de hand van de robot-foto’s, doe de oefening “programmeer eens een mens”, bouw en programmeer de robot.

Op het einde van de eerste sessie

Stop voldoende vroeg zodat de kinderen alles weer in de doosjes kunnen steken. Let er daarbij op dat de bordjes worden gereset, hoe je dit doet zie je op het einde van het programmeer filmpje (via het kruisje in het programma). Kapotte stiften worden best meteen weggegooid, er zitten er nog bij het reservemateriaal 🙂 Zorg dat iedereen met een eigen gemaakte tekening naar huis kan. Er zijn ook flyers van CoderDojo: graag deze ook uitdelen, zodat de kinderen die heel veel zin hebben gekregen na jullie sessie meteen verder aan de slag kunnen, ook buiten de klasmuren.

De pauze

Praat na de sessie even na met de leerkracht, als dit lukt. Leerkrachten kunnen nadien met vragen steeds bij Dwengo terecht. Heeft de juf of meester concrete interesse? Verwijs hem of haar dan alvast door naar http://www.dwengo.org/wegostem, daar is heel wat informatie te vinden om ook later rond STEM aan de slag te gaan in de klas!

Na de eerste sessie is er middagpauze, breng je eigen lunch mee. Overleg even met je mede-vrijwilligers. Ga je de tweede sessie op dezelfde manier aanpakken?

De tweede sessie en afloop van de dag

De tweede sessie verloopt over het algemeen vlotter dan de eerste.

Let er opnieuw op dat de bordjes gereset werden en dat kapotte stiften worden verwijderd.

Ruim alles op in de dozen (op de dozen staat aangegeven wat waar hoort):

Doos A (3 maal): telkens 5 laptops met muis en adaptor.

Doos B : Verlengsnoeren.

Doos C: Alle robotdoosjes, het doosje met stiften, papier.

 

Je kan daarna met een grote smile naar huis! Alvast een dikke dankjewel van het WeGoSTEM team!

Extra informatie op basis van jullie feedback

Van de eerste sessies kregen we volgende feedback, die ook voor andere vrijwilligers heel nuttig is:

  • Voor de eerste oefening (Programmeer eens een robot) heb je papier nodig, dat vraag je best aan de school nog voor de eerste sessie start.
  • Trildempers kan je mogelijks niet in de doosjes vinden. Als je ze niet vindt, kijk goed in doos C, ze kunnen in een apart zakje geleverd zijn. Als ze in een apart zakje steken, steek ze zelf dan graag per 4 in een doosje bij het andere kleine materiaal. Zo hebben de volgende vrijwilligers en kinderen het gemakkelijker!
  • Reservemateriaal: We hebben geen aparte reservezakjes voorzien. Wel zitten in elke doos C (minstens) 3 extra volledige setjes. Als er iets stuk of kwijt is, probeer dan zoveel mogelijk doosjes compleet/werkend te houden en markeer de doosjes die niet meer compleet zijn.
  • Het boekje voor de leerkracht: Vrijwilligers die vorig jaar al deelnamen vragen waar het boekje voor de leerkracht is. We hebben dit niet kunnen drukken, we moeten eerst een budget-check doen. Wél kan je het boekje online vinden. We zorgen er ook voor dat elke leerkracht nadien het boekje op zijn minst online zal doorgestuurd krijgen. Als de leerkracht vraagt naar “meer” juichen we dat heel erg toe, en m je verwijzen naar dat (elektronische) boekje, of naar Dwengo vzw in het algemeen.
  • De grote tekenbladen zijn krap in hoeveelheid. Let er aub op dat tekenbladen die over zijn niet worden weg gegooid. Leg ze bij de dozen, en zeg de school dat deze met het materiaal mee worden opgehaald.

Als er iets mis loopt?

We hebben een cheat sheet voorzien: de vaakst voorkomende problemen staan hierop vermeld – inclusief voorstel tot oplossing.

Wil je ons als organisatie contacteren, dan kan dit op voorhand best via een mailtje naar info@wegostem.be. Op de dag zelf bel je ons beter. Je krijgt op voorhand via e-mail een gsm nummer van de SPOC van dienst.

Dwengo
Telenet
Intago
BESIX Foundation
BESIX
KULeuven
UGent
KBC
Colruyt Group
Headfirst
Capgemini
E-demonstrations
SAP
Valk Welding
Dell