*WeGoSTEM

Getuigenissen

WeGoSTEM - 2017 en 2018 opnieuw!

Na een opleiding in het weekend kort voor de #WeGoStem weken, was het ‘aan ons’. Samen met Corinne en Geert zou ik 2 klasjes van het 5de studiejaar van een school in de buurt, enthousiast maken voor #STEM en een tekenrobotje laten maken.

Die tekenrobot dat is electronica (het aanstuurplaatje), mechanica (de tekenmeccano armen) en informatica ( de aansturingssoftware) samen in een doos. En dat is makkelijker dan klinkt. De voorbereiding voor de vrijwilligers was in orde en de richtlijnen waren handig en duidelijk: 2 kinderen per PC, 2 uur per groep, eerst uitleg en een interactieve oefening en dan het robotje.

We lieten de kinderen plaatsnemen, stelden ons voor en vroegen hen wat ze dachten dat “robots” zijn. Er volgde al snel een geanimeerde discussie. Een keukenrobot? Maairobot? R2-D2? Een fabrieksrobot?

Daarna en mocht een leerling proberen om de als robotjes geherdefinieerde klasgenootjes, die niets mochten vragen, aan te sturen. Door vooraan een tekening zo precies mogelijk te vertellen had iedereen dezelfde vormen moeten bekomen. De opdracht ‘teken een cirkel’ moest ook aangeven hoe groot en waar, ‘teken lijntjes in de cirkel’ moest ook aangeven in welke richting en op welke plaats… het eindresultaat was zeker niet altijd de beoogde smiley.
Zo leerden ze wel dat preciese instructies geven én volgen, en vooral goed luisteren cruciaal zijn. De laatste en moeilijkste tekening lieten we vertellen door de leerkracht. Zowel in de sessie van de voormiddag als van de namiddag was dit het moment waarop iedereen het hardste gelachen heeft met de uitleg en het resultaat.

Daarna konden ze eindelijk de dozen openen met het materiaal voor de robot en kon het knutselen beginnen met de tekenarmen, het aanstuurplaatje en de verbinding naar een portable PC. Een bijgevoegde handige lego-doos-like handleiding zorgde ervoor dat de groepjes zelfstandig aan de slag konden.

En dan: Yéééé, ooooh… veel enthousiasme toen de eerste lijnen getekend werden. Door de snelheid van de motoren en herhaling van de beweging aan te passen werden steeds andere lussen gemaakt. Natuurlijk hebben ze alle tekeningen meegenomen als herinnering.

Het duurde maar 2 uur maar het heeft heel grote indruk nagelaten.

Corinne, Geert en ik zijn met een grote glimlach naar huis gereden.

Daarom heb ik me dit jaar opnieuw opgegeven als vrijwilliger.

Cindy

*SOCIAAL

Maatschappelijke impact

Inclusieve aanpak

Dwengo vzw en SheGoesICT gaan resoluut voor een inclusieve aanpak. We richten onze pijlen op jongens én meisjes in Vlaamse, Brusselse en Waalse scholen. Wij willen actief zijn in zowel stedelijke als niet-stedelijke gebieden en geven scholen met veel kinderen uit kansengroepen voorrang. Vanaf 2018 mikken we ook op kansarme kinderen uit het buitenland.

Europese CodeWeek

WeGoSTEM kadert in de Europese CodeWeek die plaatsvindt van 8 tot en met 26 oktober. Dwengo vzw en SheGoesICT willen in België en in het buitenland samen 10.000 jongeren bereiken met WeGoSTEM om zo het gezamenlijke doel van Europa te helpen behalen. In totaal mikt de CodeWeek op meer dan 1 miljoen jongeren!

Samen met vrijwilligers

WeGoSTEM kan alleen maar slagen dankzij de vele vrijwilligers die hun schouders mee onder dit project van Dwengo vzw en SheGoesICT willen zetten. Ligt ook jóuw hart bij wetenschap en techniek? Heb je zin om kinderen van het 5e en 6e leerjaar te inspireren? Geef jouw naam op en kom ons team versterken!

WeGoSTEM op Twitter

WeGoSTEM is een initiatief van Dwengo vzw en SheGoesICT en wordt ondersteund door een heleboel vrijwilligers. Dwengo-sterkhouders Francis Wyffels en Peter Bertels werken samen met ICT-ladies Laurence Schuurman (CapGemini, Young ICT Lady 2018), Valerie Taerwe (AE, Young ICT Lady 2017), Nele Van Beveren (KBC), Laura Monten (Colruyt Group) en Liesbet Wouters (NXP).
Dwengo
Telenet
Intago
BESIX Foundation
BESIX
KULeuven
UGent
KBC
Colruyt Group
Capgemini
E-demonstrations
SAP
Valk Welding